Fotokonst som en lekfull associationskedja

Cutting a Cake av Kristina Bengtsson och Katharina Kiebacher.

Hamnade på fotogalleriet [format] och rummet [format] i Malmö där ett fotografiskt projekt har installerats – en visuell dialog mellan två konstnärer. Affischbilden visar två röda byggnader i ett jordbrukslandskap, två hus med två olika funktioner ser det ut som. Det ena bostad, det andra någon form av lada, lager, industri.

Vardagliga fragmentariskt tagna foton som kommunicerar med varandra. Eller associationer som skapar nya samband och tankar. Formen med parvis uppställda bilder leder mig in i dessa banor; idylliskt nordisk vintervy möter ökentorr sand, postfack med reklamblad möter grå betongplattor med vindruvor. En man i en swimmingpool klamrar sig fast vid kanten medan en muskulös man poserar på en idrottsanläggning.

Visuella spegeleffekter och kommenterande stilleben, fotokonst som en lekfull associationskedja som skapar sig en bild av samtiden. Vad du än gör med ett foto tagit i någon form av verklig omgivning, kommer den alltid att vara en avbild av världen. Du ser vad du ser, du ser med dina kulturella glasögon och kodar av vad du ser utifrån dina referenser.

Utställningen är ett projekt av Kristina Bengtsson och Katharina Kiebacher, heter ”Cutting a Cake” och fotografiskt är det en kombination av dokumenterande snapshots och arrangerade porträtt. Men det är samtidigt resultatet av ett kreativt samarbete med rötterna i surrealistiska experiment eller som det står på galleriets hemsida – ”I litteratur och bildkonst har denna metod för dialogiska samarbeten mellan flera konstnärer utvecklats ytterligare sedan 1920-talet, när Cadavre Exquis var i sitt startskede.”

Att ställa in sitt arbete i en sådan konstkontext ställer förväntningar på projektet – surrealisternas metod att låta det vardagliga spilla över i det fantastiska, drömmens upplösningen av logiken är en stark ådra i fotografiets historia – men här handlar det inte om en metodisk undersökning, här är det mycket mer lustfyllt och impulsivt. Med en hel del olika lager av associationer.

Elin Berge, Drottninglandet

På ”stora” galleriet [format] visar Elin Berge sin svitDrottninglandet”, en serie porträtt av kvinnor från Thailand som lockats till ett liv i svenska Västerbotten. Det är ett väl genomfört bildreportage där det svenska vemodet möter en global världsordning där nya sociala sammanhang växer fram. En bild av Sverige idag.

THORE SONESON 2012 03 05

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s