Klickjakt – nättidningens fångstmetod

Medierna i P1 tog i sitt senaste program upp klickjournalistiken, dvs konsten att ladda sina artiklar med ”heta” ord och namn för att dra så många läsare till sig som möjligt. Ett fenomen som växt fram utan större diskussion i journalistkretsar.

Denna form av att fånga läsare är släkt med löpsedlarnas metoder för att sälja sina nyheter, men med nätets möjligheter till taggning och allt mer intelligenta sökmotorer leder det till att programmerarna styr mer än redaktörerna.

Vissa nättidningar har gett sina skribenter betalt per klick, en avancerad form av ”klickhoreri” enligt Medierna. Lyssna på Klickjakt i mätbarhetens tid – Medierna | Sveriges Radio.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s